ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΙΣΙΝΑ (Ίσως μια νέα προσέγγιση)

Ποια είναι η εμπειρία σας με την αθλητική ψυχολογία και την πνευματική κατάρτιση των δεξιοτήτων;
Είναι συνεδρίαση ψυχολόγου σε ένα γραφείο και να μιλάμε ήσυχα  για τις ανησυχίες και τις φιλοδοξίες;
Ώρα για εκπαίδευση στις ψυχικές ικανότητες έξω από το γραφείο, μακριά από την αίθουσα διδασκαλίας??.στην πισίνα.
Πώς;
Σε άρθρα ή παγκόσμια συνέδρια για  παραδοσιακά προγράμματα κολύμβησης, προπονητές γράφουν ασκήσεις όσον αφορά τις “τρεις μεγάλες” μεταβλητές της φυσιολογίας: Όγκος της εκπαίδευσης (πόσα πολλά μπορούμε να κάνουμε), Ένταση της εκπαίδευσης (πόσο σκληρά δουλεύουμε στην προπόνηση) και η συχνότητα της κατάρτισης (πόσο συχνά μπορούμε να το κάνουμε).
Ωστόσο, αυτό είναι παλιό… γιατί θεωρεί ότι οι προσαρμογές είναι όλες σχετικές με την προπόνηση και την σωματική άσκηση. Προπονητές και αθλητές γνωρίζουν ότι υπάρχει ένας άλλος καθοριστικός παράγοντας της προπόνησης … η δέσμευση (ο τρόπος που προπονείται το μυαλό του αθλητή κατά την διάρκεια της προπόνησης).
Το βασικό επιχείρημα είναι αυτό. Δεν έχει σημασία πόσο καλά σχεδιασμένη είναι η προπόνηση, είναι η προσέγγιση του αθλητή και η στάση του για την ολοκλήρωση της, κάτι  που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα.
Ένα ευφυώς σχεδιασμένο πρόγραμμα  προπόνησης, με σετ καρδιακού ρυθμού, ταχύτητας, γαλακτικού, δεν θα πραγματοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο εάν οι κολυμβητές που ασχολούνται δεν έχουν δεσμευτεί ότι θα εκτελέσουν το σετ με την απόλυτη δύναμη τους.
Να θυμάστε ότι η ανταγωνιστική κολύμβηση δεν είναι μόνο γρήγορο κολύμπι – ο καθένας μπορεί να μάθει να κολυμπάει γρήγορα.
Ανταγωνιστική κολύμβηση είναι …. Κολύμπι γρήγορο, με άριστη τεχνική και δεξιότητες, σύμφωνα με τον πόνο, την πίεση και την κούραση.
Αν ανταγωνιστική κολύμβηση ήταν μόνο το γρήγορο κολύμπι – τότε θα προπονούσαμε μόνο το σώμα.
Αλλά … ανταγωνιστική κολύμβηση είναι η διατήρηση της ταχύτητας και της τεχνικής όταν το σώμα είναι σε διαρκή πόνο, πίεση και  κούραση και είναι μόνο οι κολυμβητές που μπορούν να ενσωματώσουν καλύτερα το μυαλό και το σώμα, έτσι ώστε να συνεργαστούν αρμονικά σε αυτές τις συνθήκες που επικρατούν.
Πώς όμως μπορούμε να ενσωματώσουμε την  «δέσμευσης» της προπόνησης με τη φυσιολογία, δηλαδή τον όγκο, την ένταση και τη συχνότητα;
Παράδειγμα:
Παλιός τρόπος (μοντέλο φυσιολογίας):
Σετ προπόνησης 16 x100  (σε όγκο) κάθε 2:00 λεπτά με ταχύτητα συν 10 δευτερόλεπτα από το ατομικό ρεκόρ(ένταση).
Ενισχυμένη προπόνηση:
Σετ προπόνησης 16 Χ 100 μέτρα (σε όγκο) κάθε 2:00 λεπτά με ταχύτητα συν 10 δευτερόλεπτα από το ατομικό ρεκόρ(ένταση).  Βασικές νοητικές ικανότητες μάθησης (συμμετοχή) . Κατά τα σημάδια κόπωσης, ασκήσεις με τους κολυμβητές για χαλάρωση υπό πίεση και  τεχνικές αναπνοής για να μάθουν πώς να διαχειρίζονται τον πόνο και την κούραση υπό συνθήκες πίεσης.
Σε κάθε προπόνηση, υπάρχουν ευκαιρίες για να διδάξουμε  τρόπους που μπορεί να έχουν απίστευτο αντίκτυπο στις νοητικές ικανότητες του κολυμβητή και να τον φέρουν μπροστά από τον ανταγωνισμό. Κατά τις στιγμές του πόνου, της πίεσης και της κόπωσης κατά τη διάρκεια της προπόνησης, παρουσιάζονται δυνατότητες για να διδάξουμε στους κολυμβητές μαθήματα, για τις νοητικές τους ικανότητες που δεν μπορούν να αναπαραχθούν σε ένα γραφείο ή στην αίθουσα.
Αυτό είναι το κλειδί: όλοι θέλουμε κολυμβητές που θα ελέγχουν  τις ψυχικές τους δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να κερδίσουν τον ανταγωνισμό στην πισίνα.

Έτσι, είναι λογικό να μετατοπίσουμε την προπόνηση ψυχικής εστίασης στην πισίνα.

Άλλωστε το 100 ελεύθερο δεν πραγματοποιούνται γύρω από ένα γραφείο και το χρυσό μετάλλιο είναι  σχετικό με την ψυχική εκμάθηση δεξιοτήτων στην πισίνα.
Βέλτιστη απόδοση σε κάθε τομέα της προσπάθειας προέρχεται μόνο όταν νου και σώμα εργάζονται σε αρμονία.
Την επόμενη φορά που θα γράψετε ένα πρόγραμμα προπόνησης προσθέστε και κάποια στοιχεία δέσμευσης. Είναι η κρίσιμη τέταρτη διάσταση στην εκπαίδευση που αφορά τις νοητικές ικανότητες και πρέπει να διδάσκεται σε κάθε ευκαιρία.

Καλό Σαβατοκύριακο

ΔΕΒΕΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ