Ένα άρθρο κάθε μέρα. Ευκαιρία για μελέτη. Η ζωή μετά την κολυμβητική καριέρα.

Ερωτεύτηκα την κολύμβηση στα 5 μου χρόνια. Ήταν το πάθος μου από τότε που μπορώ να θυμηθώ. Αυτό το κομμάτι της ζωής μου τελείωσε όταν ολοκλήρωσα την καριέρα μου στο κολύμπι. Τους επόμενους 12 μήνες, έπρεπε να ασχοληθώ με την σκληρή πραγματικότητα της προσαρμογής στη ζωή του πρώην κολυμβητή και επιτρέψτε μου να σας πω, δεν ήταν καθόλου εύκολο. Στη διάρκεια του πρώτου χρόνου εκτός πισίνας έμαθα πολλά και θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μερικούς τρόπους για την προσαρμογή στην “κανονική” ζωή, όπως την ονομάζει και ο πατέρας μου. Ο καθένας αντιμετωπίζει διαφορετικά την κατάσταση αλλά ειδικά σε αυτούς που σταμάτησαν πρόσφατα, ελπίζω να βάλω ένα μικρό ποσοστό ηρεμίας μέσα στο μυαλό τους.

1. Πρώτα από όλα, κάντε ένα διάλειμμα.

Ως κολυμβητές, είστε προετοιμασμένοι να δώσετε το 110% σε ότι κάνετε. Σε όλα. Τον χρόνο, είτε πρόκειται για προπόνηση, γυμναστήριο, διατροφή, ύπνος κάνετε τα πάντα για να τον κερδίσετε! Έχετε δουλέψει όμως τόσο σκληρά για τόσο πολύ καιρό, που αξίζετε ένα διάλειμμα! Μην εργάζεστε για μερικές εβδομάδες. Πηγαίνετε να διασκεδάσετε. Αφήστε το μυαλό και το σώμα σας να χαλαρώσουν. Καταλάβετε τι σημαίνει να μην είστε εντελώς εξαντλημένοι όλη την ώρα. Ποιος νοιάζεται αν κερδίσετε λίγα χρήματα παραπάνω ή αν μείνετε στη δουλειά μέχρι πολύ αργά 3-4 μέρες στη σειρά. Θα καταλάβετε μόνοι σας πότε είστε έτοιμοι να βγείτε έξω και να είστε ενεργοί και πάλι, μπαίνοντας σε μία ρουτίνα που σας κάνει να νιώσετε υπέροχα και πάλι.

2. Δοκιμάστε νέα πράγματα.

Όταν αισθάνεστε χαλαροί και έτοιμοι να ενεργοποιηθείτε ξανά, μην αισθάνεστε ότι πρέπει να κολυμπήσετε. Τώρα είστε εσείς που ελέγχετε το πρόγραμμα σας, οπότε δοκιμάστε άλλα πράγματα, όπως π.χ. Pilates ή Zumba. Πηγαίνετε μια βόλτα με ποδήλατο ή για περπάτημα με έναν φίλο. Πάρτε το σκυλί σας για μια βόλτα (το πιστεύετε ή όχι, μετράει ως άσκηση!!!). Το πιο σημαντικό πράγμα είναι να βγείτε έξω και να κάνετε κάτι! Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι διασκέδασης, δημιουργικοί και κατάλληλοι να σας ενεργοποιήσουν ξανά. Πάρτε έναν φίλο σας και πηγαίνετε να δοκιμάσετε κάτι καινούργιο μαζί. Η άσκηση δεν χρειάζεται να είναι έντονη όλη την ώρα, μπορεί να είναι διασκεδαστική και κοινωνική. Πείτε αντίο σε εκείνη την μοναχική μαύρη γραμμή στο κάτω μέρος της πισίνας και επικοινωνήστε με πολλά χαμογελαστά πρόσωπα που είναι ενθουσιασμένοι να κάνουν δραστηριότητες μαζί σας!

3. Μην τρομάζετε επιλέγοντας πράγματα εκτός αθλητισμού.

Έχετε αφιερώσει σχεδόν ολόκληρη τη ζωή σας στην κολύμβηση. Έχετε περάσει περίπου 15-16 χρόνια με επίκεντρο την τεχνική, τους αγώνες, τις προπόνησης μέσα και έξω από το νερό, τα αγωνιστικά μαγιό, τον Michael Phelps. Κάθε συζήτηση που είχατε πάντα καταφέρνατε να βρείτε έναν τρόπο να μιλήσετε για κολύμπι. Ό,τι κάνατε, μπορούσατε να το συσχετίσετε με μια προπόνηση ή με έναν αγώνα που πήγατε. Είναι όμως καλή ιδέα όχι μόνο να κάνετε ένα διάλειμμα από το κολύμπι αλλά και από τη σκέψη επάνω σε αυτό. Στο τέλος της σταδιοδρομίας πολλοί κολυμβητές, συχνά υποφέρουν από απώλεια ταυτότητας. “Αν δεν είμαι πλέον κολυμβητής, τότε ποιος είμαι εγώ; Το κολύμπι είναι η ζωή μου! ” Πάρτε χρόνο για να καταλάβετε ποιος είστε μετά το κολύμπι. Βρείτε ένα χόμπι που σας απομακρύνει από το κολύμπι. Ψάξτε για μια δουλειά που δεν επικεντρώνεται στην κολύμβηση. Θα είναι πάντα προς ώφελος σας. Η κολύμβηση σας δίδαξε πράγματα που θα χρησιμοποιείτε κάθε μέρα για το υπόλοιπο της ζωής σας, είτε βρίσκεστε στην πισίνα είτε σε ένα γραφείο. Να γνωρίζετε ότι είναι λογικό να ξεφύγετε από αυτό για λίγο. Σύντομα θα συνειδητοποιήσετε πόσο σας λείπει το κολύμπι και όταν αποφασίσετε να επιστρέψετε σε αυτό, θα είναι σαν την πρώτη φορά.

4. Όταν θα είστε έτοιμοι μπορείτε να βρείτε τρόπους για να επιστρέψετε στο κολύμπι, χωρίς τα 7 χιλιόμετρα 2 φορές την ημέρα.

Δεν χρειάζεται να προπονήστε καθημερινά στην πισίνα για να επανασυνδεθείτε με το πάθος σας για κολύμπι. Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι για να ασχοληθείτε με το άθλημα! Εθελοντισμός, παραγοντισμός, ακαδημίες, άρθρα. Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι να αναπτύξετε το πάθος σας για κολύμβηση χωρίς την προπόνηση και τους αγώνες. Ο κόσμος της κολύμβησης χρειάζεται εθελοντές, παράγοντες, αρθρογράφους ακόμη και προπονητές μικρών παιδιών. Προσπαθήστε να δείτε το άθλημα που αγαπάτε από μια νέα γωνία. Μπορεί ακόμη και να σας κάνει να το εκτιμήσετε ακόμα περισσότερο.

5. Αν δεν θέλετε να κάνετε κάτι, τότε μην το κάνετε.

Για πρώτη φορά σε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα έχετε τον πλήρη έλεγχο της εκπαίδευσης και της φυσικής σας κατάστασης. Δεν κρεμάτε καμία ομάδα και δεν έχετε κανέναν coach που θα σας τιμωρήσει για την απουσία στην προπόνηση. Οι στόχοι σας είναι αποκλειστικά στόχοι ΣΑΣ. Αν δεν είστε στην “φάση” σήμερα, είναι εντάξει! Πηγαίνετε πίσω στο κρεβάτι σας και δώστε ευκαιρία στον εαυτό σας να αναβάλλει.

6. Μην συγκρίνετε τον εαυτό σας για το τότε και το τώρα.

Η ζωή του πρώην είναι πολύ διαφορετική από τη ζωή του κολυμβητή. Σύντομα θα το μάθετε. Δεν είναι κοινωνικά αποδεκτό να είστε μόνιμα ιδρωμένος. Δεν είναι επίσης καλό να έχετε μόνιμα βρεγμένα μαλλιά. Ο μεταβολισμός σας πιθανώς δεν θα σας επιτρέψει να φάτε ένα κιλό παγωτό με τη μία και να μην βιώσετε τις συνέπειες (και η συνείδησή σας πιθανώς δεν θα σας αφήσει χωρίς ενοχές). Την επόμενη φορά που θα μπείτε στην πισίνα δε θα είναι τόσο εύκολο να κάνετε έστω και αργά 400 μικτή. Δεν θα μπορείτε να πάρετε έναν τρίωρο υπνάκο στη μέση της ημέρας. Ξέρω είναι δύσκολο. Μέρος της ζωής ενός πρώην κολυμβητή είναι να τελειώσετε ένα κεφάλαιο της ζωής σας αλλά πρέπει να θυμάστε ότι ξεκινάτε ένα νέο εξίσου συναρπαστικό! Αποδεχθείτε το! Ο χρόνος που κάποτε αφιερώνατε στις προπονήσεις είναι τώρα αφιερωμένος στην απόκτηση χρημάτων και στην ανάπτυξη κοινωνικής ζωής. Οι δραστηριότητες σας δεν χρειάζεται να είναι δύο ώρες. Δεν χρειάζεται να κάνετε διπλές, γυμναστήριο, ευλυγισία και άλλα. Να ξέρετε ότι οι κανονικοί άνθρωποι προσπαθούν να ασκηθούν για 45 λεπτά 3-5 φορές την εβδομάδα. Πιστέψτε το ή όχι, είναι δύσκολο να κάνετε αυτού του είδους την άσκηση χωρίς προπονητή και χωρίς να είστε μέλος μιας ομάδας. Μην ανησυχείτε όμως! Ήσασταν κολυμβητής! Είναι σίγουρα μια αλλαγή, αλλά πρέπει να βρείτε κάποιον που θα σας βοηθήσει σε αυτό!

7. Για όσους τελικά δεν ήταν τόσο έτοιμοι να σταματήσουν την κολύμβηση, υπάρχουν και οι Masters.

Αν έχετε το χρόνο, την ενέργεια και τα κίνητρα για να μείνετε στο κολύμπι, γιατί όχι; Το Masters Swimming προσφέρει ένα χαλαρό, αλλά δομημένο περιβάλλον για ηλικίες 25 ετών και άνω για να προπονηθεί. Είτε πηγαίνετε για να κάνετε τη ζωή σας καλύτερη είτε απλά ψάχνετε για να διατηρήσετε το σώμα σας σε καλή κατάσταση, το Masters Swimming είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τους κολυμβητές. Υπάρχουν πολλές πισίνες που προσφέρονται για προπόνηση σε διάφορες ώρες της ημέρας. Είναι δύσκολο να μην βρείτε μία που ταιριάζει με το πρόγραμμά σας. Το κολύμπι είναι ένας πολύ καλός τρόπος για σας που προχωράτε στη ζωή σας αλλά εξακολουθείτε να ζείτε με το όνειρο της αγωνιστικής κολύμβησης.

Συντάκτης: Δημήτρης Δεβές